Definisi
Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.
Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
(AECT) Association for Educational Communication and Technology
Teknologi pendidikan adalah suatu proses yang kompleks dan terpadu denga melibatkan peralatan, ide, prosedur, orang dan organisasi untuk menganalisis permasalahan, menemukan problem solving, melakukan evaluasi serta mengelola pemecahan masalah yang berkaitan dengan semua aspek belajar manusia.
Tom Cutchall (1999)

Definisi menurut Cutchal ini sama seperti definisi AECT 1994. Dia menekankan bahwa teknologi pembelajaran merupakan penelitian dan aplikasi ilmu prilaku dan teori belajar dengan menggunakan pendekatan sistem untuk melakukan analisis, desain, pengembangan, implementasi, evaluasi dan pengelolaan penggunaan teknologi untuk membantu memecahkan masalah belajar dan kinerja. Tujuan utamanya adalah pemanfaatan teknologi (soft-technology maupun hard-technology) untuk membantu memecahkan masalah belajar dan kinerja manusia.
Domain Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran 1994
1) Jenis-jenis
a) REKA BENTUK
→ RB Sistem Pengajaran
→ RB Mesej
→ Strategi Pengajaran
→ Ciri-ciri murid
b) PEMBANGUNAN
→ Teknologi Percetakan
→ Teknologi Audiovisual
→ Teknologi Berasaskan Komputer
→ Teknologi Bersepadu
c) PENGGUNAAN
→ Penggunaan Media
→ Difusi dan Inovasi
→ Pelaksanaan
→ Polisis dan Peraturan
d) PENGURUSAN
→ Pengurusan Projek
→ Pengurusan Sumber
→ Pengurusan Sistem Penyampaian
→ Pengurusan Maklumat
e) PENILAIAN
→ Analisis Masalah
→ Pengukuran Rujukan
→ Kriteria
→ Penilaian Formatif
→ Penilaian Sumatif
Domain Dalam Teknologi Pendidikan:
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Domain Teknologi Pendidikan Fasa Pertama:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan berkesan, iaitu:
· Mengarah
· Menyelaras
· Mengawal fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
· Peringkat penyelidikan
· Peringkat mereka bentuk pengajaran
· Peringkat penerbitan
· Peringkat penilaian dan pemilihan
· Peringkat penggunaan
· Peringkat logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
· Mesej
· Manusia
· Peralatan
· Teknik
· Lokasi
Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa Kedua:
· Rekabentuk
· Pembangunan
· Penggunaan
· Pengurusan
· Penilaian
REKABENTUK
· RB Sistem Pengajaran
· RB Mesej
· Strategi Pengajaran
· Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
· Teknologi Percetakan
· Teknologi Audiovisual
· Teknologi Berasaskan Komputer
· Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
· Penggunaan Media
· Inovasi
· Pelaksanaan
· Polisi dan Peraturan
PENGURUSAN
· Pengurusan Projek
· Pengurusan Sumber
· Pengurusan Sistem Penyampaian
· Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
· Analisis Masalah
· Pengukuran Rujukan
· Kriteria
· Penilaian Formatif
· Penilaian Sumatif
Kesimpulan:
Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
(AECT) Association for Educational Communication and Technology
Teknologi pendidikan adalah suatu proses yang kompleks dan terpadu denga melibatkan peralatan, ide, prosedur, orang dan organisasi untuk menganalisis permasalahan, menemukan problem solving, melakukan evaluasi serta mengelola pemecahan masalah yang berkaitan dengan semua aspek belajar manusia.
Tom Cutchall (1999)
Teknologi Pengajaran
TEKNOLOGI PENGAJARAN
Teknologi pengajaran ialah satu proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk memudahkan, istilah teknologi pengajaran akan digunakan seerti dengan teknologi pendidikan.
Teknologi pengajaran ialah satu komponen teknologi pendidikan yang merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan, perisian , seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Secara jelas nya teknologi pengajaran menekankan kepada keperluan dan proses pembelajaran yang berkesan.
Teknologi pengajaran ialah satu komponen teknologi pendidikan yang merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan, perisian , seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Secara jelas nya teknologi pengajaran menekankan kepada keperluan dan proses pembelajaran yang berkesan.
Domain Teknologi Pengajaran 1944
(1) Reka Bentuk-Reka btk sistem pengajaran; Rka btk mesej; Strategi pengajaran; ciri pelajar
(2) Pembangunan-Teknologi percetakkan, audiovisual, berasaskan komputer, bersepadu.
(3) Penggunaan-Penggunaan media, difusi dan inovasi; pelaksanaan ; Polisi dan Peraturan.
(4) Pengurusan- Pengurusan projek, sumber, sistem penyampaian, pengurusan maklumat.
(5) Penilaian- Analisis masalah, Pengukuran rujukan kreteria, Penilaian formatif, Penilaian Sumatif.
(1) Reka Bentuk-Reka btk sistem pengajaran; Rka btk mesej; Strategi pengajaran; ciri pelajar
(2) Pembangunan-Teknologi percetakkan, audiovisual, berasaskan komputer, bersepadu.
(3) Penggunaan-Penggunaan media, difusi dan inovasi; pelaksanaan ; Polisi dan Peraturan.
(4) Pengurusan- Pengurusan projek, sumber, sistem penyampaian, pengurusan maklumat.
(5) Penilaian- Analisis masalah, Pengukuran rujukan kreteria, Penilaian formatif, Penilaian Sumatif.
PERANAN DAN KEPENTINGAN TEKNOLOGI PENGAJARAN DALAM P&P
Tujuan teknologi pengajaran ialah untuk mengubah dan memberi kesan terhadap pembelajaran. Pembelajaran adalah matlamat, manakala pengajaran adalah cara untuk mencapai matlamat ini. Tenaga pengajar harus memahami maksud pembelajaran untuk mencapai matlamat yang dituju. pembelajaran untuk mencapai matlamat yang dituju.Antara peranan teknologi pengajaran ialah:
(a) Mengubah Peringkat Membuat Keputusan
(b) Mengubah Sistem atau Pendekatan Pengajaran
(c) Mengubah Pengalaman Pembelajaran
(a) Mengubah Peringkat Membuat Keputusan
(b) Mengubah Sistem atau Pendekatan Pengajaran
(c) Mengubah Pengalaman Pembelajaran
Domain Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran 1994
1) Jenis-jenis
a) REKA BENTUK
→ RB Sistem Pengajaran
→ RB Mesej
→ Strategi Pengajaran
→ Ciri-ciri murid
b) PEMBANGUNAN
→ Teknologi Percetakan
→ Teknologi Audiovisual
→ Teknologi Berasaskan Komputer
→ Teknologi Bersepadu
c) PENGGUNAAN
→ Penggunaan Media
→ Difusi dan Inovasi
→ Pelaksanaan
→ Polisis dan Peraturan
d) PENGURUSAN
→ Pengurusan Projek
→ Pengurusan Sumber
→ Pengurusan Sistem Penyampaian
→ Pengurusan Maklumat
e) PENILAIAN
→ Analisis Masalah
→ Pengukuran Rujukan
→ Kriteria
→ Penilaian Formatif
→ Penilaian Sumatif
Domain Dalam Teknologi Pendidikan:
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Domain Teknologi Pendidikan Fasa Pertama:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan berkesan, iaitu:
· Mengarah
· Menyelaras
· Mengawal fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
· Peringkat penyelidikan
· Peringkat mereka bentuk pengajaran
· Peringkat penerbitan
· Peringkat penilaian dan pemilihan
· Peringkat penggunaan
· Peringkat logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
· Mesej
· Manusia
· Peralatan
· Teknik
· Lokasi
Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa Kedua:
· Rekabentuk
· Pembangunan
· Penggunaan
· Pengurusan
· Penilaian
REKABENTUK
· RB Sistem Pengajaran
· RB Mesej
· Strategi Pengajaran
· Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
· Teknologi Percetakan
· Teknologi Audiovisual
· Teknologi Berasaskan Komputer
· Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
· Penggunaan Media
· Inovasi
· Pelaksanaan
· Polisi dan Peraturan
PENGURUSAN
· Pengurusan Projek
· Pengurusan Sumber
· Pengurusan Sistem Penyampaian
· Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
· Analisis Masalah
· Pengukuran Rujukan
· Kriteria
· Penilaian Formatif
· Penilaian Sumatif
Kesimpulan:
Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
No comments:
Post a Comment