Q&A Bahagian A SET 1

BAHAGIAN A

Model ADDIE ialah model reka bentuk sistem pengajaran yang generic. Model ini
boleh digunakan sebagai panduan untuk mereka bentuk pengajaran.
Jelaskan fasa-fasa dalam Model ADDIE.

Contoh Jawaban

Contoh Hujah:
Model ADDIE mengandungi lima fasa: Analisis, Reka bentuk, Pembangunan,
Pelaksanaan dan Penilaian. Reka bentuk sistem pengajaran adalah satu tata cara
yang teratur untuk menganalisis, mereka bentuk, membangun, pelaksana dan
menilai pengajaran.
• Fasa Analisis (Analysis phase)
Masalah pembelajaran dikenal pasti secarakeseluruhannya melalui pelbagai
kaedah atau teknik, seperti temu bual, pemerhatian, tinjauan, soal selidik dan
sebagainya. Selepas masalah dapat dikenal pasti, perlu mencari apakah punca
atau faktor yang menimbulkan masalah itu untuk mematikan reka bentuk atau
bahan pembelajaran yang akan dihasilkan kelak memenuhi keperluan pengguna
yang sebenarnya. Analisis terhadap pelbagai aspek juga dilakukan, antaranya
analisis keperluan, pengguna, tugasan, kandungan,persekitaran pembelajaran
dan sebagainya.
• Fasa Reka Bentuk (Design phase)
Fasa reka bentuk dilaksanakan sesudah proses analisis keperluan selesai. la
menjelaskan pandangan keseluruhan reka bentuk, struktur, pendekatan
pengajaran, teori pembelajaran, jenis media dan teknologi yang terlibat.
• Fasa Pembangunan (Development phase)
Reka bentuk pengajaran diba gunkan berdasarkan eleven-elemen yang
ditetapkan dalam fasa reka bentuk. Pembangunan adalah proses membangun
atau pembinaan rekabentuk pengajaran berdasarkan objektif, kaedah, bahan dan
pentaksiran yang telah dikenal pasti dalam fasa rekabentuk.
• Fasa Pelaksanaan (Implementation phase)
Rekabentuk pengajaran yang telah siap perlu dilaksanakan dalam bilik darjah
baginenguji keberkesanannya serta melihat masalah-masalah yang timbul
secara tidak disedari sewaktu fasa reka bentuk dan pembangunan.



  • Fasa Penilaian (Evaluation phase)

Fasa ini melibatkan penilaian pengajaran untuk menentukan sama ada objektif
tercapai atau tidak. Antaranya proses mendapatkan maklum balas daripada
pelajar berkaitan isi kandungan, strategi, penggunaaan bahan pengajaran dan
sebagainya melalui pemerhatian guru dan pencapaian hasil pembelajaran pelajar
dan sebagainya bagi memastikan kesesuaiannya.
Hujah-hujah lain:
Tiada
[10 markah]


Anda sebagai seorang guru bercadang menggunakan satu bahan audio untuk
merangsang pembelajaran murid bagi satu topik dalam mata pelajaran pilihan anda.
Tentukan bagaimana anda merancang penyediaan bahan audio tersebut.

Contoh Hujah:
Audio merupakan antara media yang boleh digunakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Penghasilan bahan audio perlu dirancang dengan teliti. Saya akan
menentukan matlamat atau tujuan penerbitan bahan audio terlebih dahulu. Ini
termasuklah kumpulan sasaran yang akan menggunakan bahan audio dan
kebolehan berbahasa kumpulan sasaran berkenaan. Seterusnya, kumpulkan bahan
dan sumber yang diperlukan. Buat sedikit penyelidikan dan rujukan yang diperlukan.
Fakta yang hendak dimasukkan hendaklah betul serta mencukupi dan kaya dengan
maklumat yang diperlukan. Selain itu, perlu juga dikumpulkan kesan bunyi, muzik
serta lagu tertentu yang mungkin diperlukan. Bahan yang telah dikumpulkan mungkin
terlalu banyak dan perlu mengalami proses analisis dan penapisan supaya hanya
bahan-bahan yang bersesuaian sahaja digunakan.
Hujah-hujah lain:
Pemilihan format audio yang dihasilkan perlulah sesuai dengan perisian dan
perkakasan yang akan dimainkan dan boleh disimpan dalam bentuk kaset,
cakera padat dan lain-lain.
Menulis skrip atau mengarang kandungan bahan audio.
• Menyediakan peralatan yang diperlukan seperti mikrofon dan fon kepala
(headphone).
Membuat latihan sebelum rakaman.
[10 markah]

Anda ingin menyediakan satu persembahan elektronik yang berkualiti bagi satu sesi
pengajaran.
Tunjukkan dengan contoh yang sesuai bagaimanakah anda dapat menggunakan
fitur-fitur (features) dalam perisian persembahan elektronik untuk membantu
meningkatkan keberkesanan pembelajaran murid.

Contoh Hujah:Perisian persembahan elektronik sering digunakan untuk menunjukkan maklumat
dalam bentuk persembahan slaid (slide show). Terdapat beberapa perisian
persembahan elektronik yang terkenal seperti Microsoft Powerpoint, Google Slides
dan Impress (dalam OpenOffice). Guru dapat menyelitkan (Insert) pelbagai media
yang sesuai dalam persembahan untuk menarik minat dan merangsang motivasi
murid yang terdiri daripada pelbagai gaya pembelajaran yang berbeza seperti audio
visual dan kinestetik. Murid dapat memperoleh maklumat melalui kombinasi teks,
imej, audio, video dan animasi. Hasilnya ialah pembelajaran yang lebih menarik dan
menyeronokkan.

Hujah-hujah lain:
Guru dapat menstruktur suatu persembahan yang berkualiti menggunakan
templat (templates) tersedia yang telah direka khas untuk memenuhi kriteria
persembahan yang baik seperti bilangan baris maklumat setiap slaid, saiz dan
jenis font yang sesuai, warna tema dan sebagainya bagi mengorganisasikan
kandungan.
• Guru juga dapat mencetak nota edaran (handouts) dalam pelbagai pilihan format
yang setia ada dalam perisian persembahan elektronik. Misalnya dalam
Powerpoint, slaid yang mengandungi grafik sesuai dicetak dengan pilihan
slaidsahaja, manakala bagi slaid yang banyak mengandungi teks sesuai
dicetakdengan pilihan garis kasar (outlines).
Nota Garis kasar (outlines) dapat disimpan sebagai format '.rtf dan dibuka
dengan pemprosesan perkataan yang sesuai untuk dibuat modifikasi lanjutan
oleh murid. Ini dapat memantapkan pembinaan n
Guru dapat menyimpan (save as) fail digital persembahan elektronik dalam
pelbagai jenis supaya dapat disebarkan atau dibuat modifikasi kepada atau
daripada murid untuk mēmaksimumkan pengalaman pembelajaran mereka.
Guru dapat menggunakan animasi gerakan (motion animations) untuk membuat
demonstrasi satu proses atau penyelesaian masalah langkah demi langkah.
Memasukkan Hyperteks (Hypertext) untuk mengakses slaid dan dokumen
tempatan serta Laman Web supaya persembahan berbentuk tidak linear (non-
linear) - persembahan interaktif bergantung kepada apakah maklumat yang
paling relevan pada situasi tertentu.
Penggunaan fitur-fitur lain seperti (Smart Art, Shapes, Image, Transition, Built-in
Layout, Slide Master View, Theme Variant dil) dengan contoh yang relevan.
[10 markah]

No comments:

Post a Comment